Trazan och banarne på väg

FÖRENINGEN * Familjemusikalen "Banankontakt", ett samarbete mellan Riksteatern och Naturskyddsföreningen, är nu mitt i sin Sverigeturné.

Skribent Aurora Holmgren

Sedan premiären i Gävle den 3 december har musikalen fått ett bra mottagande i media. Bland annat skrev Svenska Dagbladets Theresa Benér:

”Lasse Åbergs fyndiga ordlekar bollas fram i munter rytm mellan 22 sångnummer med Janne Schaffers schlagervänliga låtar. Kören verkar stormtrivas i färgstarka djurkostymer och PM Anderssons koreografi, som får hela det fantasifulla regnskogsbygget att vibrera.”

Huvudteman är miljö, klimat och vänskap. Handlingen kretsar kring Trazan och Banarnes vars lugna tillvaro hotas när den elaka Fröken Öken vill hugga ner djungeln och ersätta den med öken. De unga skådespelarna lyckas mycket väl trots att de ofta jämförs med originalen av Lasse Åberg och Classe Möllberg.

På många platser ordnar kretsarna aktiviteter i anslutning till föreställningen. Turnén avslutas i Skövde den 27 mars. Återstår gör bland andra Skellefteå, Östersund, Linköping och Lund.

Skribent Aurora Holmgren