Välj schysta fiskar

Det finns ett samband mellan hotade fiskbestånd i haven och hur vi beter oss vid fiskdisken. Vilka fiskarter är ok att köpa och vilka ska vi avstå?

Skribent Carl-Axel Fall

NATURSKYDDSFÖRENINGEN HAR tagit fram en lista över säkra arter och en lista över dem som bör undvikas. Informationen finns på föreningens webbplats och i en ny mobiltelefontjänst (se nästa uppslag).

Listan över de verkligt säkra fiskarterna är kort: tre insjöarter, tre från havet och så odlade musslor och vissa skaldjur.

Fiskarter som inte är med på den eller på undvik-listan får du bedöma från fall till fall. Man måste vara frågvis när det gäller arter som torsk, lax, makrill, sik och tonfisk.

Ibland går det att hitta dessa och andra arter märkta med Krav eller MSC (Marine Stewardship Council). Då kan du lugnt köpa. Krav står för säkra fiskemetoder, hållbara bestånd och spårbarhet. MSC är ett internationellt märkningssystem med liknade kriterier.

Torsken, många kockars favorit, kan fortfarande konsumeras om den kommer från stabila bestånd. Ett sådant finns i Barents hav. Därifrån finns det Kravmärkt krokfångad torsk. I januari lanserades för första gången Krav-märkt färsk torsk från Norske havet till Stockholm och Göteborg. Glädjande är också att torsk från Östersjöns östra bestånd (områdena 25-32, fråga i butiken) hämtat sig så pass att forskarna kan godkänna ett visst fiske. Torsk från Kattegatt och Nordsjön ska däremot absolut undvikas. Där är bestånden starkt hotade.

Ännu är miljömärkt fisk inte särskilt känd. Det norska exportrådet för fisk, Norwegian Seafood Export Council, har via undersökningsinstitutet Sifo visat att bara 13 ­procent av svenskarna känner till Kravmärkningen.

Odlad lax är numera den mest köpta fisken. Den lax vi konsumerar är oftast odlad i Norge. Världsnaturfonden, WWF, som arbetat länge med rådgivning, ger en sådan lax gult ljus – alltså ok ibland. Laxodlingarna ger dock ofta svåra miljöproblem.

– Mina kolleger i Norge varnar norska laxodlare. Om de inte tar bättre ansvar för sina odlingar blir WWFs bedömning rött ljus – köp ej, berättar Inger Näslund, fiskeexpert på WWF.

Nu gäller det för konsumenterna att trycka på så att vi kan få upp volymerna av ekologiskt odlad lax, menar Inger Näslund.

– I dag blir den dyr. Kraven på fodret är höga och parasiten laxlus måste hållas efter av lusätande fisk i stället för kemikalier i fodret.

GLOBALT SETT ÄR VARANNAN matfisk odlad. Den svenska regeringen har också kommit med signaler om att odlingen här hemma ska öka mycket kraftigt.

Klas Hjelm, senior advisor på Naturskyddsföreningen, tycker dock att det finns anledning att vara skeptisk inför en snabb etablering av fiskodlingar.

– Fiskodlingars hållbarhet kan ifrågasättas eftersom det främst är rovfiskar som odlas. Rymningarna är omfattande och innebär stora risker för genetisk uppblandning med vilda bestånd. Lokalt kan övergödningen från en stor odling bli betydande, säger han.

Skribent Carl-Axel Fall