Var framtiden bättre förr?

ÅTERBLICK * När den framväxande miljörörelsen på 70-talet började skapa sina framtidsbilder var det positiva, ofta idylliska visioner.

Skribent Eva-Lena Neiman

Stora delar av miljörörelsen vid sidan om Naturskyddsföreningen hade rötter i ­60-talets solidaritetsrörelse. Det fanns hopp om en solidarisk och idyllisk framtid. Folket skulle segra, liksom sol och vind!

”Bilen kommer att terrorisera hela världen”, skrev Ronny Svensson, miljödebattör som var universitetslektor vid KTH, i en pessimistisk framtidsbetraktelse om transporter, i årsboken 1976. Han trodde att utvecklingen skulle fortsätta i samma riktning. Precis som den också gjort.

”Vi äter antagligen inte kött år 2000”

Sara Lidman

De tidigare framtidsskildrarna såg auktoritära hot, kontroll och övervakning. Teknik och forskning skulle användas för förtryck och maktfullkomlighet. Romanen 1984 skrevs 1948 av George Orwell. Karin Boye skrev Kallocain 1940. Båda är dystopier, svarta samhällsskildringar med övervakning och auktoritära samhällen som fond. Tekniken används för kontroll och överhet, inte möjligheter.

Naturskyddsföreningens årsbok 1976 hette Miljö för framtiden – vår miljö år 2000. Vad trodde skribenterna då om framtiden efter det magiska årtalet?

”Oljan är i det närmaste slut. Bilarnas antal har minskat kraftigt, och de går nu på metangas eller el. Alla vattenkraftverk är stängda och i stället använder man vinden som el-alstrare. Man har uppfunnit ett sätt att ta vara på nästan all solenergi och omvandla den.”

Christian Uddling, klass 8 Sigtuna

”Vad gäller det öppna havet samt lufthavet, det vill säga den i verklig mening globala miljön måste internationella överenskommelser komma, och dessa måste sedan följas upp av de olika länderna i deras nationella lagstiftning”.

Staffan Westerlund, miljöjurist och författare som då satt i föreningens styrelse

Det fanns på 70-talet en stor entusiasm och framtidstro på alternativa energikällor: sol och vind och sparande. Det visades i miljörörelsens egen framtids­plan för energin och den kom till uttryck i Ararat, Alternative Research in Architecture, Resources, Art and Technology, en stor utställning som anordnades av Moderna Museet på Skeppsholmen 1976.

Ararat var en utställning som visade på småskalig teknik, återanvändning och ekologiska alternativ ­ i en humoristisk och tankeväckande form. Här producerades bland mycket annat metangas av elefantspillning från Skansen, gas som värmde drivbänkar och kokade ägg.

Jag hade tänkt ett paradis för dem

men sen vi lämnat ett som vi förstörde

blev tomma rymdens natt vårt enda hem

ett ändlöst svalg där ingen gud oss hörde