Det allra viktigaste

Vargprojekt eller kärnkraftsmotstånd? Hur mycket pengar ska gå till kretsarna? Kreativiteten var stor när medlemmarna samlades till rådslag om föreningens framtid.

Skribent Linnea Falk, Redaktör, Naturkraft, (Föreningens Interntidning)

Riksföreningens svar på vad Naturskyddsföreningen ska jobba med, och hur ska vi jobba, finns i verksamhetsriktlinjerna. Ett viktigt dokument som beslutas av riks­stämman – dags för uppdatering i juni. Därför bjöd styrelsen in till fem rådslag från Alvesta till Piteå. Vi på föreningsavdelningen fixade det praktiska. Det var kul. En fantastisk mängd idéer och analyser diskuterades. Men det viktigaste är inte vad som sades utan hur det sades! Det var premiär i föreningen för mötesmetoden ”Open Space”.

Min föreningsbakgrund är från Fältbiologerna. Mina lyckligaste minnen av den tiden är att vi jobbade och lärde oss tillsammans. Vi ansträngde oss för att skapa kreativa möten där alla var delaktiga. Därför var det extra roligt att få vara med och rigga scenen för rådslagen. ”Open Space” tar tillvara de samlade kunskaperna hos alla deltagare i en grupp. Ett stort plus är att det gynnar de som på traditionella möten drar sig för att begära ordet och ta plats. Förväntansfulla reste jag och mina kompisar på föreningsavdelningen ut i landet, ställde i ordning lokalerna och väntade på deltagarna.

Responsen blev otrolig, 300 nya och gamla medlemmar strömmade till. Det märktes ett uppdämt behov av att få mötas under friare former och få diskutera just det de själva brann för. En stor glädje och kreativitet släpptes loss. Flera från riksstyrelsen var med för att lyssna in. De kommer ha över 50 sidor med grupp­rapporter att begrunda …

Deltagarna gick hem röda om kinderna – inte för att de var mosiga av ett heldagsmöte, utan fulltankade med ny energi och inspiration. I grupper där man både får plats att uttrycka sig själv och bekräfta andra har man roligt. Viktigt för att man ska vilja lägga nästa lediga söndag också. ”Den sociala gemenskapen och hur vi har roligt tillsammans är jätteviktigt för hur vi lyckas sprida våra idéer”, som en deltagare sa. Naturskyddsföreningens styrka är att vi är en folkrörelse. Och den styrkan – människorna – är det viktigaste att ta hand om. Så att fler känner som deltagaren som sa: ”Detta var min första dag med Naturskyddsföreningen. Jag har varit aktiv i många föreningar, och många har mycket att lära av Naturskyddsföreningen!”.

Skribent Linnea Falk, Redaktör, Naturkraft, (Föreningens Interntidning)