Ny skogswebb

Skribent Anders Friström

SKOG * Taiga Rescue Network lanserar nu en ny engelskspråkig webbplats, www.nordicforests.org, med information om hotade skogar i Skandinavien med höga naturvärden. Målgruppen är pappersinköpare och konsumenter ute i Europa.

– Pappersprodukter från de skandinaviska länderna säljs över hela Europa, särskilt i Tyskland och Storbritannien. Konsumenterna är oftast helt omedvetna om att råvaran kan komma från värdefulla gammelskogar. Därför vill vi tillhandahålla en lättillgänglig informationskälla, säger Sini Eräjää från Taiga Rescue Network.

På webbplatsen presenteras skogspärlor i Sverige, Norge och Finland. En del är nyligen avverkade och andra fortfarande under avverkningshot.

– Välinformerade konsumenter kan hjälpa till att sätta tryck på skogsindustrin att bevara gammelskog. Det här är ett instrument för att göra detta, säger Mirjam Lööf Green från Naturskyddsföreningens skogsnätverk.

I vår planerar Naturskyddsföreningen att lansera en egen svensk webbdatabas över alla de hotade gammelskogar, tätortsnära skogar och lövskogar som föreningens aktiva inventerar. Det ska bli en resurs i arbetet med att bevara dessa skogar, främst i kommunikationen med skogsbolag och media. Områdena kommer att presenteras med kartor, bilder och artlistor. Besökarna kan beställa bevakning av skogar framöver.

Skribent Anders Friström