Rekordjakt på lodjur

MÅNGFALD * Fler lodjur än någonsin fick skjutas i årets licensjakt. Naturvårdsverket vill flytta tyngdpunkten för lodjurs­stammen söderut, men tillät ändå en kraftig avskjutning i Mellansverige.

Skribent Anders Friström

Hela 209 djur fick fällas i årets licensjakt på lodjur, det är 55 fler än förra året. Den svenska lodjurstammen består totalt av 1500-2000 djur. Riksdagens tidigare beslutade miniminivå på 300 föryngringar av lodjur har nu sänkts till 250, vilket gett utrymme för ytterligare avskjutning. Jakten pågick under hela mars och i Norrland pågår den till 15 april.

– Ja, nivån brukar ligga på mellan 250-300 föryngringar så sänkningen har gett utrymme för en större avskjutning, bekräftar Jens Karlsson vid Grimsö forskningsstation.

Naturskyddsföreningen protesterar mot att stammen tillåts minska så kraftigt. Den årliga avskjutningen bör enligt föreningen inte överstiga den uppskattade tillväxten på mellan fem och åtta procent, det vill säga 75-150 djur.

Alla djur som påträffades fick skjutas, det var tillåtet att ta hjälp av skoter och bil för att hitta djurens spår och jakt med fällor var också tillåtet. Det etiska med fälljakt är omdiskuterat och till nästa års jakt ska Naturvårdsverket utvärdera fällfångsten.

Verkets främsta motivering till lodjursjakten är att man vill begränsa rovdjurs­trycket inom renskötselområdet. Men 40 procent av tilldelningen av djur var i Mellansverige. Dock begränsades jakten i Stockholms och Västmanlands län för att inte försvåra för lodjurets spridning söderut.

– Det finns också en önskan att förskjuta lodjursstammen söderut, minska den i renskötsel­området och öka den i Södra Sverige, men ännu är vi inte i närheten av detta, säger Jens Karlsson.

Skribent Anders Friström