Stora klädbytardagen

GRÖN GUIDE * På Miljövänliga dagen den 24 april kraftsamlar Naturskyddsföreningen till Sveriges största klädbytardag. Aktiviteter ordnas på ett 50-tal orter.

Skribent Carl-Axel Fall

Föreningen vill uppmana till vårstädning av miljöovanor. En ovana kan vara att alltid köpa nytt. Att dra ned på inköpen av nya kläder gynnar miljön. Om varje svensk skulle välja bort nya kläder för 500 kronor per år och i stället köpa motsvarande plagg second hand så skulle vi slippa 360 000 ton koldioxidutsläpp om året. Det mot­svarar 125 000 svenska bilisters årliga resande.

Jessica Andreasson på Naturskyddsföreningen är projektledare.

– Vi vill visa upp miljönyttan, men inte heller missa det lustfyllda. Det kan vara roligt att klä sig i second-hand, det vill vi visa, säger hon.

De kläder som bjuds ut ska vara ”hela och rena – tillräckligt fina för att någon vill ha dem”. 20 kronor per plagg får den betala som hittar något spännande under klädbytardagen.

På vissa håll sker arrangemanget ihop med en skola, Röda korset eller annan partner. Secondhandbutiken Lager 157 är partner på fem orter. I bland annat Örebro, Eskilstuna, Västerås och Danderyd väntas stora satsningar. Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se

Skribent Carl-Axel Fall