Teater, sång & elmoppar

FÖRENINGEN * I slutet av maj drar artisten Staffan Lindberg och meteorologen Per Holmgren ut på en elmoppeturné. Med på mopparna finns Anna Jonsson och Sara Nilsson från Naturskyddsföreningens miljökabaré.

Skribent Anna Lögdberg

Den 28 maj ger sig sällskapet iväg från Karl­stad i riktning mot Stockholm. Sju platser på vägen, däribland Örebro och Västerås, kommer att få chansen att se en kvällsföreställning med sång, teater och föredrag.

– Det blir en salig blandning, en informativ underhållning som ska inspirera unga och gamla att engagera sig i klimatfrågan, berättar Sara Nilsson.

Under vägen kommer sällskapet att bjuda in lokala gästartister. Dessutom hoppas elmoppeturnén på roliga samarbeten dagtid med Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet som är medarrangörer på de sju platserna. Samarbeten som ska lyfta fram de lokala kretsarnas miljöarbete.

På Världsmiljödagen den 5 juni når turnén Stockholm och även på nationaldagen kommer elmoppeturnén att delta i evenemang.

De 350 kilometrar som turnén består av anspelar på 350 ppm-rörelsen och målet är att turnén ska vara helt utsläppsfri.

Idén till elmoppeturnén föddes av av Per Holmgren i fjol. I år förlänger de turnén och nästa år hoppas de på en elmopperesa genom hela Sverige.

Skribent Anna Lögdberg