Valberedningen föreslår ny ordförande

FÖRENINGEN * Valberedningen föreslår Karin Åström som ny ordförande för Naturskydds­föreningen från och med stämman i juni. I sitt förslag skriver beredningen att tiden har mognat för en kvinnlig ordförande.

Skribent Carl-Axel Fall

Karin Åström är född 1960, bor på Gotland och har en bakgrund som fältbiolog och fågelskådare, hon har arbetat med miljöinformation i eget företag och granskade bland annat innehållet i filmen The Planet. På senare år har internationella frågor tagit allt mer tid.

Mikael Karlsson har varit ordförande i åtta år. Han kommenterar valberedningens förslag så här:

– Jag känner oro. Två valberedare dök upp, lämnade ett papper med förslaget och försvann på fem minuter utan minsta motiv. Själv ser jag att aktiviteten i kretsarna ökar. Vi stärker länsförbunden och nätverken, skapar integrationsprojekt, förnyar naturguidningen, tar plats i skolan och visar på en hållbar livs­stil. De år jag varit ordförande har medlems­talet, ekonomin, mediebilden och vår påverkanskraft växt rejält. Man lyssnar på oss, från klimatkommuner till EU-kommissionens ordförande. Vill valberedarna något annat?

När detta skrivs finns ännu inte valberedningens förslag till styrelsen i övrigt. Förslagen ska presenteras senast den 19 april.

– Har jag stöd bland ombuden för fortsatt utveckling ställer jag gärna upp till omval, säger Mikael Karlsson.

Skribent Carl-Axel Fall