Skärpta mål i föreningen

Skribent Anders Friström

FÖRENINGEN * Naturskyddsföreningen ska även fortsättningsvis vara den mest inflytelserika miljöorganisationen ”genom att stimulera naturkänslan, påverka politiken och stärka den gröna konsumentmakten.” Det slås fast i det förslag till verksamhetsriktlinjer för de kommande fyra åren som styrelsen lägger fram till årets riksstämma.

Mål sätts upp för att föreningen om fyra år ska ha ökat till 250 000 medlemmar och ha 10 000 aktiva.

På skogsområdet ställs krav på att föreningen ska arbeta för att skydda 20 procent av den produktiva skogen, kräva kraftigt ökade anslag för skydd av skog, en ambitiös ny skogsvårdslag samt en pappersavgift som ska gå till att värna skogarna.

För jordbruket kräver föreningen en helt förändrad bidragspolitik, där bönderna får ersättning för de ekotjänster de producerar och miljökostnaderna prissätts med skatt på konstgödning och bekämpningsmedel. Föreningen vill också se att allt fler människor äter grönt, minskar sin köttkonsumtion och väljer ekologiska och rättvisemärkta produkter.

Inom klimatområdet är kraven bland annat att utsläppen av växthusgaser ska vara nära noll till 2050 och att energianvändningen halveras till 2030. Föreningen vill se en snabb energiomställning till förnybara och hållbara alternativ.

För att minska spridningen av miljögifter vill föreningen bland annat att Sverige ska vara ett föregångsland när det gäller att fasa ut farliga kemikalier och att all slamspridning på åkrar ska upphöra.

För att nå ett hållbart fiske krävs att EUs fiskepolitik reformeras i grunden och att fler marina områden skyddas.

Skribent Anders Friström