Annons
Tanka alkylat i gammelsnurran

Tanka alkylat i gammelsnurran

GRÖN GUIDE * Trots flera kampanjer har den miljöanpassade alkylatbensinen till tvåtakts utombordare haft svårt att slå igenom. Högt pris, dålig efterfrågan och tillgänglighet har blivit ett slags moment 22-läge.

Skribent Carl-Axel Fall

Men nu kan det ljusna för alkylaten. Lantmännen/Aspen kör för andra året i rad en kampanj och flera sjömackar har nappat.

Först ut var Västkusten. Åke Elfström i Lysekil, mitt i det bohuslänska turisteldoradot, har sålt enbart alkylat i bensinpumpen i fem år.

– Med lite envishet kan man hålla priset på en vettig nivå, omkring en krona mer är många beredda att betala för miljöns skull.

I år utökar Aspen satsningen på Ostkusten, främst Stockholms skärgård, men det är bara ett fåtal mackar som säljer alkylat och det finns många skeptiker. Mikael Robell levererar bensin och diesel till ett 40-tal sjömackar runt om i landet.

– Alkylat kommer aldrig att bli en stor produkt. Den är omkring två kronor dyrare. Efterfrågan är för liten och sjömackar har oftast inte en extra cistern att förvara den i. Själv anser jag att tvåtaktarna borde skrotas, och kör man ändå borde det vara tvång att använda alkylat. Men båtägare är konservativa och struntar i miljön när det kostar pengar.

Den vanliga tvåtaktaren lämnar 30 procent av bränslet oförbränt rätt ut i vattnet. En klassisk miljöbov som förgiftar fisk och andra organismer. I alkylatbensin, däremot, har de miljöfarliga lösningsmedlen tagits bort.

Har du en riktigt gammal motor, äldre än 15 år, är det lämpligt att se över gummislangar och packningar för att undvika läckage. Alkylaten är renare än bensin och kan torka ut packningar och gummislangar.

Alkylaten finns endast på ett fåtal sjömackar, men kan köpas i dunk på de flesta bensinmackar, men då är priset betydligt högre. Du hittar sjömackar på www.aspen.se/Kopstallen

Magnus Kristensson


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Carl-Axel Fall
Artikeln publicerades i