Torvbrytning – nej tack

UPPDRAGET * Trots protester fortsätter för­beredelserna för torvbrytning i Bjurholm i Västerbotten. Markägarna och Naturskyddsföreningen å sin sida förbereder överklaganden.

Skribent Anna Lögdberg

I oktober presenterade företaget Neova sina planer på torvbrytning runt byn för berörda markägare. Michael Jonsson, ordförande i Naturskyddsföreningen i Bjurholm, är en av dem som deltog i informationsmötet.

Hur reagerade ni på torvbrytningsplanerna?

– Drygt hälften av dem som var med på mötet skrev på en protestlista. Renägare i området har sagt nej till torvbrytningen, och ren­näringen är ju ett riksintresse. Dessutom har Utvecklingsgruppen och Byaföreningen skickat in protester. Inget talar för att Neova ska fortsätta förberedelserna och ändå gör de det.

Hur hotas miljön?

– Genom området rinner Armsjöbäcken som tidigare flottledsrensats. Länsstyrelsen har beslutat att bäcken ska restaureras för att förbättra vattenkvaliteten. Bättre vatten skulle ge en större öringstam och fler uttrar i bäcken. Men torvbrytning kan hota återväxten av uttrar och öring. De sedimentdammar som byggs för att hindra att tungmetaller sprider sig i samband med torvbrytning läcker ofta och tungmetallerna kan påverka kvaliteten på öringsrommen.

Står jobb mot miljö?

Området som ska brytas består av tre myrar och är drygt 100 hektar stort. Markägarma kan förvänta sig 700-1 000 kronor per år under uppemot 25 år i ersättning. Neova har också lovat att torvbrytningen ska ge arbetstillfällen.

– Det blir en traktor som kör mellan fyra myrar under tre till fyra månader per år. Det ger ju inte många arbetstillfällen.

Markägarna och Naturskyddsföreningen i Bjurholm fruktar nu ett beslut om torvbrytning och att den kan börja redan i sommar. Därför kommer de att ta hjälp av jurister för att överklaga besluten.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anna Lögdberg
Artikeln publicerades i