Uppmjukade krav på Vattenfall

MILJÖPOLITIK * Regeringen vill med ett nytt ägardirektiv för Vattenfall förtydliga det statliga företagets uppdrag. Naturskyddsföreningen tycker att regeringen försatt tillfället att få Vattenfall att ta ledningen i Europas klimatomställning.

Vattenfall ska nu ”generera en marknadsmässig avkastning genom att affärsmässigt bedriva energiverksamhet så att bolaget tillhör ett av de bolag som leder utvecklingen mot en miljömässigt hållbar energiproduktion.” Tidigare hette det att Vattenfall skulle vara ”ledande i omställningen till en ekologiskt och ekonomiskt hållbar svensk ­energiförsörjning”.

Nytt är också att kraven omfattar hela koncernen, som numera har merparten av sin verksamhet ute i Europa och till hälften baserar sin produktion av el och värme på fossila energikällor. Nu behöver företaget dock inte längre var ledande, utan bara vara i nivå med andra jämförbara energibolag i Europa. Det nya ägardirektivet kan därför innebära sänkta miljöambitioner för Vattenfall.

– Vattenfall borde ha fått ett mycket tydligare framåtsyftande miljö- och klimatdirektiv där varje ny krona i företagets investeringsportfölj används för att minska koldioxidutsläppen och mängden kärnavfall, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen. Nu tillåts Vattenfall att fortsätta att bygga nya kolkraftverk i ett EU som omgående måsta satsa all kraft på att minska utsläppen.

Naturskyddsföreningen har lagt ett eget förslag till ägardirektiv där man kräver att Vattenfall ska vara ledande i energiomställningen i hela koncernen och inom tio år ha gått över till främst förnybara energikällor.

Under de senaste tio åren har Vattenfalls utsläpp ökat från nära noll till nästan 100 miljoner ton koldioxid om året, nästan dubbelt så mycket som hela Sverige släpper ut.