Farligt silver

Skribent Anders Friström

KEMIKALIER * Antibakteriella medel som tar bort svettlukten ur träningskläder har börjat komma ut på marknaden, den aktiva substansen är ofta silverjoner. Problemet är att silverjonerna löses ut i tvätten och hamnar i avloppet, det mesta av impregneringen är borta efter några få tvättar.

Silver är bakteriedödande och giftigt för fisk och vattenlevande organismer. Det kan även döda bakterierna som sköter vattenreningen och ge upphov till resistenta bakteriestammar. Därför försöker reningsverken nu minska användningen av silver. Övergången till digitalt foto har gjort sitt för att minska silverhalterna i avloppsvatten, men nu har de börjat öka igen på grund av den nya silverimpregneringen av sportkläder.

Naturskyddsföreningen och Svenskt Vatten KO-anmälde i somras en antibakteriell impregnering för falsk marknadsföring, eftersom det inte framgick av förpackningen att den innehöll giftigt silversalt.

– KO-anmälan är i grunden en uppmaning till branschen att på egen hand fasa ut farliga antibakteriella medel. Det är inte rimligt att varor med så liten konsumentnytta ska kunna orsaka så stora miljöeffekter, säger Anders Finnson, vice VD, Svenskt Vatten.

Som en reaktion på föreningens utspel drog GlaxoSmithKline in en tandborste av märket Aquafresh som innehöll antibakteriellt silver.

– Vi hoppas självfallet att fler företag tar sitt ansvar och slutar sälja liknande produkter, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen uppmanar alla konsumenter att inte köpa och använda produkter med antibakteriellt silver, det är bättre att tvätta sportkläderna efter varje träning med vanligt tvättmedel.

Skribent Anders Friström