Gröna debatter i Almedalen

När politiker, journalister och andra makthavare lämnade datorerna för att träffas öga mot öga i Almedalen var miljö­frågorna med, men kanske inte överst på dagordningen.

Skribent Carl-Axel Fall

Naturskyddsföreningens seminarium om klimatarbetet i kommunerna drog dock fulla hus. Östersund fick ta emot pris som bästa kommun i gebitet. Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen, ledde en debatt med företrädare för

Centern, Moderaterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.

Samtliga uttalade sig positivt om koldioxidskatt som styrmedel.

– De beslutade skattehöjningarna ger oss fyra gånger effektivare utsläppsminskningar. Vi är beredda att höja igen om vi kan sänka andra skatter, sa miljöminister Andreas Carlgren.

Enligt en undersökning som föreningen hade gjort säger 64 procent av svenskarna ja till en flygskatt på flygresor mellan Stockholm och Göteborg.

Men varken Sofia Arkelsten (M), Anders Ygeman (S), eller Andreas Carlgren (C) var beredda att införa en nationell flygskatt. De hänvisade till att EU är på gång att ta in flyget i utsläppshandeln.

Jens Holm, Vänsterpartiet, menade dock att EU-systemet blir tandlöst.

– En nationell flygskatt på vissa sträckor säger vi ja till, plus en rejäl satsning på spårtrafik.

Skribent Carl-Axel Fall