Höjda ambitioner i skogen

ALMEDALEN 2010 * Naturskyddsföreningens seminarium i Almedalen om natur­vårdspolitiken kom att bli en tidvis skarp debatt mellan Naturskydds­föreningens ordförande Mikael Karlsson och miljöminister Andreas Carlgren (C).

Skribent Carl-Axel Fall

Föreningen förde fram hård kritik när det gällde skogspolitiken, strandskyddet och rovdjurspolitiken.

Mikael Karlsson var dock nöjd med regeringens beslut att använda 100 000 hektar av Sveaskogs mark som inbytesskog vid reservatsbildning. I övrigt hävdade han att regeringen släppt fram produktionsintressena allt för mycket i skogen. Anslaget för skydd av mark räcker nu bara till knappt hälften så stora arealer som för fyra år sedan.

– Riksdagen höjde först anslaget med hundratals miljoner kronor, men det nollades sedan. Därefter sänkte du, Andreas, stegvis så det blev mindre kronor per år.

Miljöministern var inte med på sättet att räkna. Han hänvisade också till finanskrisen.

– Anslagsökningen blev inte så stor som jag önskade, men vi ökade, jag tycker att vi har klarat uppdraget tack vare Sveaskogs­affären. Ingen minister i världen hade kunnat göra mer.

Miljöministern betonade flera gånger att skogsvårdspolitiken framöver måste utformas i en nationell dialog med alla berörda.

PÅ PLATS FANNS OCKSÅ Lena Sommestad, tidigare miljöminister (S), Anita Brodén (FP) och Tina Ehn (MP).

I föreningens valenkät frågas det om partierna är beredda att skydda ytterligare 450 000 hektar skog. Allianspartierna hade svarat olika. Kristdemokraterna och Moderaterna hade svarat vet ej, Centern nej medan Folkpartiet sagt ja.

Anita Brodén kommenterade svaret med att hennes parti vill höja ambitionerna, att anslagen sannolikt behöver höjas, men att de vill se en parlamentarisk beredning av frågan.

Bland de rödgröna var Miljöpartiet och Vänsterpartiet positiva till föreningens krav medan Socialdemokraterna svarade vet ej. Tina Ehn lovade att Miljöpartiet skulle driva på Socialdemokraterna. Lena Sommestad värjde sig lite mot ett arealmål – hon ville se ett samlat miljömålsarbete – men hon lovade höjda skogskyddsanslag. Här hakade också Andreas Carlgren på och lovade en ambitionshöjning.

Debatten handlade i övrigt mycket om rovdjurspolitiken. Det blev livligt om licensjakt, inplantering och vargacceptans. Alla partier instämmer i föreningens krav om att förberedelse av illegal jakt ska betraktas som ett brott.

När det gällde strandskyddet var Tina Ehn mycket besviken på regeringen. Lena Sommestad utgick ifrån att Socialdemokraterna kommer att förändra strandskyddslagen om det blir en rödgrön regering.

Skribent Carl-Axel Fall