Svårt att nå miljömålen

Skribent Anders Friström

MILJÖPOLITIK * Nio av de 16 miljömål som riksdagen antagit kommer inte att kunna nås. Det visar Miljömålsrådets rapport de Facto 2010, en årlig uppföljning av miljömålsarbetet. Målen begränsad klimatpåverkan, frisk luft, bara naturlig försurning, giftfri miljö, ingen övergödning, hav i balans samt levande kust och skärgård, levande skogar, god bebyggd miljö och ett rikt växt- och djurliv, är mycket svåra eller omöjliga att nå, även om ytterligare åtgärder sätts in. Sex mål kan nås med ytterligare åtgärder. Det är: säker strålmiljö, levande sjöar och vattendrag, grundvatten av god kvalitet, myllrande våtmarker, ett rikt odlingslandskap och storslagen fjällmiljö. Endast ett mål, skyddande ozonskikt, är möjligt att nå på utsatt tid.

– Trenden har försämrats sedan förra året för sjöar, odlingslandskap, våtmarker och fjäll, främst eftersom insatta åtgärder är för svaga. Endast en tredjedel av delmålen för år 2010 kommer att uppnås. Det är ett allvarligt underbetyg för regeringens miljöarbete, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen och expert i Miljömålsrådet.

Redan för två år sedan lämnade Miljömålsrådet en omfattande utredning med en lång lista med krav på åtgärder för att öka måluppfyllelsen. Regeringen har inte behandlat dessa krav. Istället har den föreslagit ett nytt system för miljömålsarbetet. Miljömålsrådet läggs ner och Naturvårdsverket tar över deras uppgifter. Kraven på miljömålen mildras också så att de ska bli lättare att nå.

Skribent Anders Friström