Valet måste handla om miljön

Den tid då ett politiskt parti kunde ta lätt på miljön är sedan länge förbi. Det räcker dock inte med en slipad retorik. Miljölöftena måste följas upp med budgetar, lagstiftning och styrmedel. Där har det brustit rejält de senaste åren.

MILJÖPOLITIK ÄR I GRUNDEN också välfärdsfrågor även om miljöåtgärder inte direkt påverkar våra lönesaldon månad för månad. Men välfärd är inte bara pengar i plånboken. Det är också att kunna andas frisk luft, att vara del av en hållbar utveckling.

Naturen levererar mängder av nyttigheter och värden. En del värden är omistliga, men de bokförs inte med minsta siffra i nationalräkenskaperna.

När nu Sverige går till val måste de viktiga miljöfrågorna finnas med högt på agendan.

Sedan 1985 har Naturskyddsföreningen inför varje val granskat vad partierna gjort i riksdagen under den gångna mandatperioden. Vi har även ställt frågor om vad partierna vill åstadkomma för miljön under kommande år.

Naturskyddsföreningen har rollen som positiv blåslampa. Oavsett vem som får göra vinnarintervjuer i teve den 19 september så kommer vi att fortsätta granskandet. Minns exempelvis när föreningen debatterade socialdemokraten Ulrica Messings exploateringsiver på Städjan, Ann-Christin Nykvists vargvänliga linje, Bosse Ringholms försök att fejka skatteväxling, Perssonregeringens Botniabana i Norra Europas viktigaste fågelområde. Eller vårt motstånd mot Miljöpartiets tidigare och Vänsterns nuvarande kontraproduktiva EU-linje.

Föreningens kritik går åt alla håll som tänkas kan när förslag är dåliga mot miljön. Vore vi tysta av hänsyn till partier, då skulle vi svika vår stadgade obundenhet.

Föreningen har drivit många miljöfrågor som först mött motstånd, sedan uppslutning. Miljömål, skatteväxling och miljöbalk är frukter som genom åren drivits fram av våra krav. Trängselskatterna är ett tydligt exempel i närtid där föreningen förmått ändra opinionen.

Årets utvärdering visar en gången mandatperiod med en mycket svag miljöpolitik. Regeringen får underkänt. Det unika är att man också tagit beslut som försämrar tillståndet i miljön.

Trots att Moderaterna förbättrat sig något på miljöområdet sedan förra valet – det måste ändå fastslås – så är det ett parti som bromsar. Den moderatledda regeringen har sänkt de årliga naturvårdsanslagen, hållit tillbaka klimatmålen, urholkat miljölagstiftningen och blundat för felgreppet att ge gröna certifikat åt ny vattenkraft.

Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna har ofta fått anpassa sig till det stora partiet. Ibland har Centern själv drivit fram dåliga beslut. Att regeringen upphävt skatten på handelsgödsel – vilket ökar övergödningen – är anmärkningsvärt då man samtidigt sagt sig prioritera arbetet mot övergödning av Östersjön.

Centern har också allvarligt svikit i energipolitiken där man öppnat för nya kärnkraftverk. När energipolitiken därmed åter cementeras i blocken skapas osäkerhet för energiomställningen. Folkpartisterna med nyfrälsta kärn­krafts­vänner som Maarit Paulsen på valaffischerna har därmed fått åtminstone en seger i miljöpolitiken, tyvärr på miljöns bekostnad.

MEN ALLT ÄR FÖRSTÅS INTE DÅLIGT. Det finns positiva regeringsförslag. Statlig skog ska bytas mot reservatsmark och allianspartierna har visat att de tror på koldioxidskatten som styrinstrument. Det är goda exempel.

Hur ser det då ut framåt? Naturskyddsföreningens frågor inför kommande val visar på större miljöambitioner hos de rödgröna. Enkäten visar också att det är de största partierna som bromsar – Moderaterna och Socialdemokraterna.

Vi noterar att den gröna skatteväxlingen – höjda skatter på miljöförstöring, sänkta på arbete – inte längre är en kontroversiell princip hos allianspartierna, men väl bland Socialdemokraterna, vilket är beklagligt. Här har ett skifte ägt rum sedan förra valet.

Vår enkät säger också att vi går mot en progressiv politik för skydd av marina områden och förbud mot miljögifter som Bisfenol A, DEHP i Sverige, hur valet än slutar.

Vi har de senaste åren upplevt ett ovanligt stort medialt intresse, starkt vetenskapligt stöd och många miljödiskussioner vid köksborden. Inte ska det väl vara politikerna som sviker i avgörandets stund genom att inte föra in miljön i valrörelsens hetta. Den hör hemma där. Skulle våra barn och barnbarn tycka något annat?

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i