Elbilar – tredje gången gillt

Elbilar – tredje gången gillt

I början av 1900-talet var närmare 30 procent av de amerikanska bilarna eldrivna. Under delar av 80- och 90-talet kom elbilarna tillbaka. Men de försvann ganska snabbt. För kort räckvidd, för högt pris och för få laddställen bidrog. Nu kommer elbilarna på bred front igen. Blir det tredje gången gillt?

Skribent Hans Knodt

I SAMBAND MED världs­utställningen i Paris 1900 byggde Ferdinand Porsche en elbil att visa upp. Bilen väckte uppmärksamhet och några hundra exemplar byggdes.

110 år senare befinner Jag mig i Paris för att bevaka den stora bilmässan Mondiale de l’Autombile. Inslaget av elbilar och laddhybrider var påtagligt. Samma tendens fanns på fordonsmässan IAA i Hannover någon vecka tidigare. Också här var det elbilarna och laddhybriderna som lockade besökarna lite extra. Säljargument som antal hästkrafter, toppfarter och acceleration upp till 100 km/tim används allt mindre. Nu handlar det istället om alternativa bränslen och fordon, miljöanpassning, så låga koldioxid­utsläpp utsläpp som möjligt och nollutsläppsfordon, ZEV (Zero Emission Vehicle). Många talar också om vikten av en fungerande infrastruktur där bland annat elfordon kan laddas snabbt och smidigt.

Så kanske blir det tredje gången gillt för eldrivna bilar.

– Det finns flera faktorer som talar för det. Teknikutvecklingen med energitäta litium-jon batterier är en faktor. Klimatfrågan spelar naturligtvis också in, konstaterar Stefan Montin, programområdeschef på Elforsk. Strävan att minska oljeberoendet och många företags intresse av miljöbilar och då bland annat elbilar är ytterligare faktorer. Sedan kan ju elbilar också bidra till att minska en del av de lokala utsläppsproblemen i storstäder.

PER KÅGESON, FÖRFATTARE OCH FORSKARE vid Centrum för Transportstudier på KTH i Stockholm, tror dock att elbilsgenombrottet dröjer .

– Nu satsar ju företag enorma pengar på batteriutveckling, men fortfarande är batterierna mer än dubbelt så dyra som de borde vara. Det finns också en osäkerhet om deras livslängd. Detta måste lösas för att utvecklingen ska kunna ta fart på allvar. Jag tror därför att skiftet till elbilar kommer att ta längre tid än entusiasterna föreställer sig.

På systemnivå medför ökad efterfrågan av på enligt Per Kågeson att det tar längre tid att bli av med den fossila kraftproduktionen i Europa. Därför kommer elektrifieringen av bilar inte att få någon positiv effekt på utsläppen av växthusgaser på kort sikt. På lång sikt, när kraftproduktionen i Europa blivit mer eller mindre fossilfri kan elbilarna däremot bli ett värdefullt bidrag.

EN SOM VET VAD ELBILAR HANDLAR OM i praktiken är Caroline Magnusson i Stockholm. Hon är uppväxt i en elbilsfamilj. Nu finns tre elbilar i familjen samt en dieselbil för längre resor och som reserv. Caroline äger och kör en eldriven Renault Clio som hon renoverat och bytt batterier på.

-Jag ser mest fördelar med att äga och köra elbil, säger Caroline. Det är miljövänligt och elkostnaden är bara 2 kr milen. Dessutom slipper jag trängselavgift och kan parkera gratis på en del platser. Jag tankar gratis vid exempelvis Fortums laddstolpar på Norrmälarstrand och i Ropsten samt på Preem vid Norrmälarstrand och även vid Tekniska museet.

Caroline som pluggar teknisk fysisk på KTH och är styrelseledamot i Gröna bilister köpte en begagnad el-Clio sommaren 2009. Sedan följde ett intensivt arbete med att renovera bilen och byta batterier. Viss hjälp fick hon från sin far som tidigare renoverat en elbil. I september samma år kunde hon börja köra sin renoverade elbil.

Med de nya batterierna (som var begagnade) och reservdelar kostade hela projektet mellan 30 000-40 000 kronor.

Men finns det inga nackdelar med att köra elbil?

– Räckvidden på min Clio är bara 7 mil. Eftersom jag sällan kör mer än 2-3 mil i taget så räcker det bra. Behöver jag köra längre får jag ta reda på var det finns laddmöjligheter. Om man tror på konceptet med elbilar så lär man sig ganska snabbt att planera sina resor, ha koll på hur mycket el som finns kvar i batterierna och var det finns laddmöjligheter. Med den nya generationen elbilar så blir allt mycket enklare eftersom de har en mycket längre räckvidd.

När familjen behöver åka längre sträckor tar de tåget.

– Vi var uppe i Åre i vintras och åkte skidor. Vi ägde då ingen bensin- eller dieselbil då utan bara elbilar. Därför tog vi tåget, berättar Caroline.


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Hans Knodt
Artikeln publicerades i