Eu-kritik mot svensk vargjakt

MILJÖRÄTT * EU-kommissionen har, efter Naturskyddsföreningens agerande, gripit in i den svenska debatten med skarpa frågor till regeringen om varg.

Skribent Anders Friström

I mars lämnade Naturskyddsföreningen och tre andra organisationer ett klagomål till EU-kommissionen om den svenska licensjakten på varg som genomfördes i vintras. 28 vargar under några dagar fick sätta livet till när 12 000 jägare gick på jakt. Föreningarna ansåg att licensjakten var ett brott mot art- och habitatdirektivet. Jakten igenomfördes inte under kontrollerade förhållanden, var inte selektiv och var inte av begränsad omfattning. Vilket är några av de krav som EU-reglerna ställer för att medge undantag från förbudet att döda hotade arter.

Som en direkt följd av föreningens anmälan skickade EU-kommissionen ett brev till den svenska regeringen med 22 skarpa frågor om hur vargjakten. Bland annat skriver kommissionen att det förefaller ”som om licensjakten och den nya rovdjurspolitiken har gjort bevarandestatusen för vargen mindre gynnsam”. I flera frågor efterlyses vetenskapligt underlag för beslutet att begränsa vargstammen till max 210 individer och för att tillåta licensjakten. Kommissonen frågar också om regeringen anser att man uppfyllt undantagsreglerna och undrar över licensjaktens syfte och om det uppnåtts?

Men regeringens svar är vagt, man undviker att svara på en del frågor.

– Regeringens svar visar på hur dåligt det stod till med den vetenskapliga underbyggnaden av licensjakten i vintras. Dessutom ger regeringen avsiktligt diffusa svar på frågor om hur och när den aviserade inplanteringen av varg ska ske och om det blir någon licensjakt i vinter. Det hade varit bättre om de talat klarspråk.

Skribent Anders Friström