Hjälp från PostkodLotteriet

Skribent Anders Friström

FÖRENING * Naturskyddsföreningen är numera förmånstagare i PostkodLotteriet. Detta innebar en förstärkning av föreningens ekonomi med 7 miljoner kronor. Pengarna ska i första hand gå till föreningens arbete med miljögifter, men kan också användas till annat.

PostkodLotteriet blir därmed den största privata sponsorn till föreningen. Lotteriet har i dag 35 förmånstagare. Dessa fick nyligen dela på 732 miljoner kronor som ska gå till välgörande ändamål. Bland de nya förmånstagarna finns förutom Naturskyddsföreningen också organisationer som Diakonia, Frilufts­främjandet och Nordens Ark.

Under 2010 beräknas föreningen omsätta cirka 152 miljoner kronor. Verksamheten är budgeterad att ge ett visst underskott, som täcks av fonderade medel.

Skribent Anders Friström