Hotade skogar på webben
Artikel 2010-5 Anders Friström

SKOG * Nu finns Skogskartan på Naturskyddsföreningens webbplats. Det är faktabank över hotade gammelskogar, tätortsnära skogar och lövskogar som föreningens aktiva inventerat. Skogskartan är en resurs i arbetet med att bevara dessa skogar, främst i kommunikationen med skogsbolag och media. Områdena presenteras med kartor, bilder och artlistor.

På sidan kan man också anmäla sig som skogsväktare. Det är en person som besöker en utvald hotad skog några gånger per år och slår larm när avverkningssnitslar kommer upp eller om skogsmaskinerna är i antågande.

Här finns också en länk till Skogsbloggen, där föreningens skogsinventerare Malin Sahlin ger täta rapporter från inventerings­arbetet och från dialogen med skogsbolagen när det gäller att rädda hotade skogar.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson