Lyckosam kampanj

Naturskyddsföreningens kampanj Gröna Gaffeln är en fullträff. Budskapet att restauranger alltid ska erbjuda ett vegetariskt alternativ kom helt rätt i tiden.

Skribent Carl-Axel Fall

Vi äter generellt sett alldeles för mycket kött. Om vi minskar på köttkonsumtionen kan vi få ett miljövänligare jordbruk och det gör det faktiskt möjligt att mätta fler munnar. Det är också bättre för hälsan.

Under Miljövänliga Veckan i början av oktober var många kretsar ute och pratade om detta med restauranger. Efter veckan hade 240 restauranger anslutit sig. Vid årets slut kan närmare 300 vara anslutna.

Enligt Jessica Andréason, projektledare för Miljövänliga Veckan på Naturskyddsföreningen, har årets satsning lockat yngre klimat­engagerade människor till föreningen.

– Det är också tydligt att genomslaget varit störst på de orter där aktiva gått runt till restaurangerna själva och talat om saken.

I Eksjö hakade 13 restauranger på. I Leksand och Östersund var framgångarna också stora. I den lilla orten Sölvesborg fick kretsen med nästan alla restauranger.

Ibland har restaurangägare varit tveksamma vid första kontakten, men vänt helt efter en diskussion. Andra är redan med på tåget, men ser värdet av kampanjen.

– Vi har alltid haft ett stort salladsbord och vegetariska soppor, så vi klarar att vara med. Men vi vill vara duktiga och Gröna Gaffeln stimulerar, säger Dennis Ekstrand på restaurang Blåregn i Sölvesborg.

Också skolrestauranger har nappat. Ett 30-tal är med. Några landsting har anslutit sig, exempelvis alla sjukhusrestauranger i Örebro län.

En undersökning som Naturskyddsföreningen gjort visar att placeringen av den vegetariska rätten på menyn spelar stor roll. Om rätten hamnar först på menyn och är trevligt presenterad valde 40 procent av de tillfrågade den. Om rätten stod på tredje plats på menyn och var mer snålt presenterad valdes den endast av 13 procent.

Gröna Gaffeln-kampanjen kommer att pågå hela 2011. Bordspratare eller en dekal på dörren berättar att restaurangen är med i kampanjen.

Myter om maten

Det finns gott om myter när det gäller maten. Till exempel den att om all mat var ekologiskt framtagen skulle maten inte räcka. Så är det inte. Ett annat område där vi ofta går fel är transporternas betydelse. Det går många gånger att försvara en grönsak transporterad från exempelvis Kenya ur miljösynpunkt. De värsta transporterna av vår mat är ofta den sista biten med bilen, från butiken till köket. Läs mer på Naturskyddsföreningens hemsida.

Skribent Carl-Axel Fall