Nyfiken på naturen

FÖRENING * Natursnokarna är föreningens familjeverksamhet, där barn och föräldrar träffas och har roligt tillsammans i naturen. Ett samarbete med IKEA ger nya pengar till verksamheten.

Skribent Anders Friström

Genom lek och upptäcktsfärder lär sig natursnokarna mer om naturen och miljön. Alla deltar efter sina förutsättningar. Natursnoksträffar finns i de flesta lokalkretsar.

I Gävle har man nyss startat med natursnokeriet. Fem entusiastiska föräldrar har dragit igång aktiviteter.

– Vi har haft två träffar hittills, berättar Annika Thornton, en av natursnoksledarna i Gävle. Första gången håvade i en damm i stadsparken, sedan hade vi en träff i skogen och lärde oss mer om svamp. Nu närmast ska vi titta på mossor och lavar och sen i december blir det naturpyssel i skogen.

Det kom tio familjer på den första träffen. Men marknadsföringen har inte riktigt kommit i gång ännu. Kretsen har inte haft barnaktiviteter tidigare, så det är svårt att veta hur stort intresset är.

– Det var en natursnoksutbildning i Sundsvall en helg som två av oss deltog i. Där fick vi lära oss mer om vad man kan göra med barnen i skogen och fick förslag på aktiviteter, lekar och teman, säger Annika Thornton.

De fem ledarna nappade på ett e-postbrev från kretsen som gick ut till alla medlemmar.

– Det är bra att vara flera som hjälps åt, annars orkar man inte i längden som småbarnsförälder, säger Annika Thornton.

Genom ett flerårigt avtal med IKEA får Naturskyddsföreningen drygt en halv miljon kronor per år att använda till att bygga upp barn- och familjeverksamheten runt om i landet.

Skribent Anders Friström