Uranjakt i Sverige

ENERGI * Högt uranpris lockar gruvföretag att börja leta uran i Sverige, men miljökonsekvenserna av en svensk uranbrytning vore förödande, enligt Naturskyddsföreningen.

Artikel 2010-5 Anders Friström

Uran används som bränsle i kärnkraftverk och finns globalt i stora mängder, men mestadels låga halter. Sveriges andel av världens kända uranresurser är bara 1,6 promille, och halterna i fyndigheterna är låga. Men med stigande uranpris har intresset för det svenska uranet åter ökat. En uranbrytning i Sverige skulle dock föra med sig stor miljöpåverkan, enorma berg med radioaktiva rester från brytningen och utsläpp av tungmetaller.

- Eftersom halterna är så låga skulle uranbrytning i Sverige bli kostsam och orsaka både förödande skador på landskapet och stora mängder radioaktivt avfall, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen. Vi säger nej till svensk uranbrytning.

I dag finns cirka 225 undersökningstillstånd för uranprospektering i stora delar av Sverige, främst i Västergötland, Jämtland samt i Norrbottens och Västerbottens inland. Arjeplog leder med 31 undersökningstillstånd, följt av Bergs kommun med 29, Åre 25, Strömsund och Arvidsjaur med 11. Detta enligt en ny sammanställning i boken "Uranbrytning i Sverige" av Olov Holmstrand och Jan Lindholm, utgiven av Naturskyddsföreningen.

- Att den svenska kärnkraften orsakar stora miljöskador i de länder där uranet bryts i dag är inte ett skäl att starta en svensk uranbrytning, utan att istället snarast möjligt avveckla den svenska kärnkraften, säger Olov Holmstrand.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson