Blåbären minskar

SKOG * Före jul annonserade Naturskyddsföreningen med en gråtande björn och talade om att blåbären minskar i södra Sverige. Annonsen väckte en del förvåning hos dem som själva inte märkt av minskningen i sina hemmaskogar.

Skribent Anders Friström

Men ny forskning visar att blåbärsriset har blivit allt ovanligare i södra Sverige. Täta granplanteringar ger ingen plats för blåbärsris och på kalhyggena gynnas i stället kruståtel och andra gräs. Blåbärs­riset kommer tillbaka på allvar när skogen nästan är avverknings­mogen.

Kvävenedfallet bidrar också till att gräsen ökar på blåbärsrisets bekostnad. Det blir även allt mindre tall i skogen i södra Sverige, merparten av de avverkade markerna planteras med gran.

Blåbäret är en så kallad bjälklagsart, en art som är av vital betydelse för många andra arter, exempelvis skogshöns som orre och tjäder och många andra fågelarter. Även andra vanliga skogsväxter som ljung, lingon, kråkbär och många mossor, bland annat väggmossa och husmossa minskar dramatiskt på grund av dagens skogsbruksmetoder.

– Det är viktigt att inte bara skydda och slå vakt om de mest hotade arterna, utan också om vanligare arter som drabbas av exploatering och olika miljöhot, säger Jonas Rudberg, Skogshandläggare på Naturskyddsföreningens kansli.

Skribent Anders Friström