Fältbiologerna sviktar

UPPDRAGET * "Kris, kris, emergency! Medlemsantalet är just nu för lågt för att vi ska få bidrag från ungdomsstyrelsen nästa år", står det på Fältbiologernas hemsida.
Lovisa Nilson, ordförande i Fältbiologerna förklarar vad som problemet.

Skribent Kristoffer Morén

Vad är det som händer?

– Det här beror på ett organisatoriskt problem med medlemsavgifterna. Vi skickade ut ett inbetalningskort till ett konto som kräver ocr-nummer, utan att ange något nummer. Men nu ser det ut som att vi får ihop fler än de 1 000 medlemmar som krävs för statsstöd via Ungdomsstyrelsen. 2010 fick vi 1,2 miljoner kronor, det är viktiga pengar.

Men varför är ni så få?

På 1970-talet var Fältbiologerna fler än 10 000 och i början av 2000-talet ungefär 3 000. Nu är ni kanske drygt 1 000.

– På 70-talet var kärnkraftsfrågan aktuell och många människor politiskt engagerade. Men miljöintresset borde vara större igen, nu när klimatfrågan är så aktuell.

– Men föreningsengagemanget avtar och det finns fler miljöorganisationer som suger upp engagerade nu. Och vi satsar inte så mycket på marknadsföring, så vi är kanske inte så kända bland ungdomar.

– Vi är en demokratisk organisation, det är bra och ett krav för att få statligt stöd. Men vi är så få att nästan alla medlemmar sitter i någon styrelse, så det blir kanske för mycket byråkrati och för lite aktivitet.

Hur ska ni bli fler?

– Vi ska försöka bli mer synliga i debatter och i medierna. Sedan ska vi minska byråkratin så mycket som möjligt, vi ska slå samman flera distrikt och satsa mer på arbetet lokalt i klubbarna. Vi tycker det är bra att vi verkligen är en ungdomsorganisation, vi är under 25 år och vi driver föreningen själva, det ger självkänsla.

– Jag har inte tänkt så mycket på hur stora vi ska bli, men om två år borde vi kunna vara 2 000, om fem år 3 000. Vi vill vara stora, så att vi kan påverka.

Skribent Kristoffer Morén