Farligt glid

Innan stjärnor som Charlotte Kalla eller Marcus Hellner släpper loss i spåret har deras skidor vallats av proffs. En forsk­are har funnit höga halter av perfluorerade ämnen i skidvallarnas blod, upp till 250 gånger högre värden än normalt.

Skribent Carl-Axel Fall

Det är doktoranden Helena Nilsson vid Örebro Universitet som forskat på skidlandslagets vallateam. Inom kort lägger hon fram nya resultat som kan bli obekväma för kemiindustrin.

Som en följd av hennes forskning hittills arbetar landslagets skidtekniker numera i specialbyggda vallningsbussar. Ventilationen har förbättrats och man är noga med dammsugning och städning. Norrmännen har gjort samma sak.

– Men andra nationer har kvar sina gamla miljöer. Jag tycker det är skandalöst, säger Helena Nilsson.

I slutet av februari ska hon åka till VM i Holmenkollen i Norge och prata inför den samlade internationella skid­eliten om riskerna med skidvallorna, som innehåller perfluorerade ämnen. Dessa kemikalier är mycket stabila, och ansamlas i kroppen.

Larry Poromaa är chef för det svenska landslagets valla­team. På frågan om han är orolig för exponeringen av vallorna svarar han:

– Jag har aldrig känt något obehag på något sätt. Man blir väl inte orolig förrän man börjar känna något själv. Men sedan Helena Nilsson berättat om riskerna har jag börjat tänka på dem. Det är bra att det forskas kring detta och att vi fått en bättre arbetsmiljö.

Larmen kring perfluorerade ämnen kom för några år sedan. Det handlade då mest om friluftskläder, impregneringar och hala beläggningar av olika slag. Sedan har industrin allt mer gått över till att producera fluortelemeralkoholer, FTOH. Dessa har ansetts vara mindre farliga. Helena Nilsson har i sin senaste forskning kring skid­vallarna kunnat följa hur det FTOH som bildas vid upphettning av vallorna tas upp av kroppen.

– Mina resultat visar att när dessa alkoholer kommer in i människan bryts de ned till PFOA, samma slutprodukt som tidigare. Att byta ut de gamla ämnena mot dessa alkoholer är alltså ingen miljöförbättring.

Helena Nilsson lägger fram sin avhandling om problematiken inom kort. Det finns ingen tidigare forskning som visar att FTOH omvandlas till PFOA i människa. Inom textil­industrin används i dag väldiga mängder FTOH.

Helena Nilsson tycker inte att den vanlige motionären som vallar några skidor per säsong ska behöva vara orolig.

– Men man bör tänka på ventilationen och hålla barn borta från vallningen.

Skribent Carl-Axel Fall