Fortsatt utfiskning av torsken

HAV * Förhandlingarna mellan EU-kommissionen och medlemsländerna om 2011 års fiskekvoter blev som vanlig långdragna. Och som vanligt slutade torsken som förlorare - i både Skagerack och Kattegatt.

Skribent Anders Friström

Kvoterna i Skagerack sänktes med 20 procent och för Kattegatt med 50. I Kattegatt hade Internationella havsforskningsrådet, ICES, rekommenderat totalt fiske­stopp från 2011, för att ge torsken chans att återhämta sig. Även i Skagerack är läget bekymmersamt för torskbeståndet.

– Det är oerhört provocerande att fiskeministrarna fortfarande tar beslut som förvärrar situationen för den hårt ansatta torsken även om skadan nu blir något mindre. Genom att inte stänga torskfisket i Kattegatt äventyrar man flera viktiga och förmodligen unika torskbestånd, säger Ellen Bruno, sakkunnig i marina frågor på Naturskyddsföreningens kansli.

För att skydda torsken räcker det heller inte med att bara sänka kvoterna eftersom den oftast fångas tillsammans med andra arter. Enligt vissa forskare slängs över 60 procent av all torsk som fångas i Nordsjön tillbaka död eftersom den är för liten eller för att fiskarna inte har kvoter för den torsk de fångar.

– Det viktiga är att torsken inte fångas alls genom att se till att yrkesfiskarna använder selektiva redskap och slutar fiska när kvoten är nådd, säger Ellen Bruno. Sverige borde gynna de yrkesfiskare som fiskar på ett uthålligt sätt när de fördelar licenser och kvoter. Precis som i Norge skulle ett förbud mot utkast motivera yrkesfiskare att bara fånga den fisk de verkligen vill ha.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i