Gifter från elskrot – bildspel

Sveriges Natur har besökt tippar och bakgator på Filippinerna där elskrot från rika länder förvandlas till pengar och kemikalieutsläpp. Se bildspelet här.

Skribent Mats Hellmark

Elskrot från rikare länder betyder pengar till mat och utbildning för skräpplockarna i Filippinernas huvudstad Manila. Men också kemikalieutsläpp som ger svåra skador på människor och miljö.

Naturskyddsföreningen samarbetar med EcoWaste Coalition, en filippinsk folkrörelse med hundra medlemsorganisationer som arbetar för bättre sophantering. De hjälper skräpplockarna att hitta mindre farliga metoder och att organisera sig för att bli erkända av myndigheterna.

Läs hela artikeln här

Skribent Mats Hellmark