Kvicksilvertest: Stora skillnader i världen

Det finns överallt. Kvicksilver ansamlas i kroppen under hela livet. Hur mycket vi får i oss kan mätas i håret.

Skribent Carl-Axel Fall

När FN höll sin första kvicksilverkonferens i Sverige 2010 passade Naturskyddsföreningens kemikaliehandläggare, Ulrika Dahl och Andreas Prevodnik, på att ta hårprover.

Hårtussarna föll från 45 delegater från jordens alla hörn och proverna analyserades. Man mäter kvicksilver i metylerad form (efter omvandling i naturen till en farligare form), och det kommer främst från fiskkonsumtion.

Det mest slående var att delegater från utvecklingsländer hade de högsta halterna. Sambandet var glasklart. Lägsta värden fanns hos representanter från länder som USA, Holland, Sverige, Schweiz och England. En amerikansk 54 årig kvinna hade det allra lägsta värdet. Det högsta var 30 gånger högre. Snittvärdet för delegater från u-länder låg på 1 182 mikrogram per kilo. Gränsvärdet för fosterskador i USA är 1 000 mikrogram per kilo. Subtila nervskador hos vuxna kan troligen uppstå vid lägre halter.

Sveriges gränsvärde för fisk är ett mikrogram per kilo. FN-delegaterna har ett program med ytterligare fyra möten för få till ett globalt kvicksilveravtal.

Skribent Carl-Axel Fall