Buss till naturen

UPPDRAGET * Naturskyddsföreningen i Varberg arbetar med att visa traktens natur för de »nya svenskarna« i kommunen. En bussutflykt med femtio personer ordnades förra året för att ge inspiration till deltagarna att ge sig ut på egen hand.
Inger Wennerlund är ordförande i Varbergskretsen och ansvarig för projektet.

Skribent Anders Friström

Hur fick ni kontakt med målgruppen?

– Det var inte helt lätt. Vi hade flera ingångar, dels tog vi kontakt med Varbergs internationella kulturförening, var med och på deras evenemang och berättade om föreningen. Andra kontaktpunkter var en bostadsförening i det invandrartäta området Håsten plus en lärare på SFI, Svenska för invandrare.

Vad gjorde ni?

– Vi var med på olika aktiviteter och presenterade oss, mötte föreningarna och talade om vad vi ville göra. Så fick vi idén om en bussutflykt för att visa våra invandrare Varbergs vackra natur.

Turen gick till bokskogarna i inlandet, till Bockstens mosse och Grimetonmasterna. En erfaren naturguide var med på utflykten. En av kretsens styrelsemedlemmar berättade om hur Bockstensmannen mördades, vilket väckte stort intresse. I bokskogen visades även historiska lämningar, som en varggrop och bebyggelserester från tiden före digerdöden. Kretsen bjöd på lunch med lammkött och avslutade turen vid fågelreservatet på Getterön.

Hur var reaktionerna?

– Deltagarna var oerhört tacksamma och tyckte det var roligt. Vi har fått nya projekt pengar för i år så nu blir det fler bussturer. Den här gången längs kusten där vi vill visa naturen med de vackra strandängarna och våra fiskelägen.

Skribent Anders Friström