Skola i skogen

SKOG * Lärare i minst 30 kommuner runt om i landet erbjuds nu kostnadsfri fortbildning i utomhuspedagogik.

Skribent Anders Friström

Sedan projektet »Skogen som klassrum« startade för tre år sedan har redan nära

2 000 lärare fått utbildning i hur man kan använda skogen i undervisningen, oavsett ämne. I år räknar man med att nå ytterligare cirka 1 300 lärare.

– Barn som är ute mycket i naturen är ofta friskare, mindre stressade och har lättare att ta till sig kunskap än andra barn, säger Märta Berg, en av projekt­ledarna för »Skogen som klassrum«. Därför jobbar vi tillsammans med Naturskoleföreningen med att utbilda lärare och uppmanar kommunpolitiker att bevara skogar i närheten av skolor och bostadsområden.

Flera forskningsstudier visar att barn som är ute i skogen blir lugnare, får lättare att koncentrera sig och ta till sig nya kunskaper. I skogen får de också möjlighet att lära känna vilda växter och djur. Men om elever ska komma ut i skogen under skoltid krävs det att lärarna vet hur man kan skapa bra undervisning ute och att de får självförtroende nog att ta med sina frågvisa elever ut.

Fortbildningen innehåller dels pedagogiska utomhusövningar, dels diskussioner om vad utomhuspedagogik innebär. Tillsammans med föreningens kretsar genomförs också aktiviteter för att uppmärksamma kommunpolitikerna på behovet av skogar för barnen. Även små skogsdungar kan ha mycket stort värde för barn.

– Projektet har redan fått minst 120 skogsområden nära skolor och dagis uppmärksammade i kommunerna som viktiga pedagogiska resurser, säger Märta Berg.

Skribent Anders Friström