Smartaste elprodukterna

GRÖN GUIDE * Vilka elektronikprodukter drar minst ström? Svaren finns på Naturskyddsföreningens nya webbplats www.toptensverige.se med listor över Sveriges energismartaste tv-apparater, frysar, lampor och cirkulationspumpar.

– Målet är att minska energianvändningen genom att ge konsumenter möjlighet att välja de effektivaste produkterna, säger Jesper Peterson, handläggare inom Bra Miljöval el­energi, transporter och värme.

Top Ten är ett europeiskt projekt med nationella webbplatser i 15 europeiska länder samt i USA och Kina. Naturskyddsföreningen har fått ansvaret för Top Ten i Sverige, och får stöd från Energimyndigheten och försäkringsbolaget Water Circles.

Den europeiska webbplatsen www.topten.eu är samlingspunkten. Men den svenska sidan blir mer intressant för konsumenter eftersom alla produkter som listas där finns tillgängliga på den svenska marknaden.

– Listningen är tänkt att fungera som ett komplement till den energimärkning som redan finns, den är ibland ganska svår­begriplig. Det här är ett snabbare alternativ som kan hållas ständigt aktuellt, samtidigt som det inte kostar något för företagen, säger Jesper Peterson.

Den svenska webbplatsen kommer att lista alla produkter som klarar en viss nivå, inte bara de tio främsta. Produkterna ska inte rankas inbördes men delas in i olika underkategorier.

Framöver ska webbplatsen också presentera mer miljöinformation. Inte bara energi utan också andra aspekter som återvinning och mängden kvicksilver i lågenergilampor kan bli aktuella.

Responsen från branscherna har varit positiv, och Jesper Peterson menar att listningen är intressant för fler än konsumenter. För tillverkare kan den fungera som en sporre för att bli »bäst i klassen«. Myndigheter, upphandlare och installatörer är andra målgrupper. Under året kommer informationen också att vidgas till fler produktkategorier.

Mats Hellmark