Bra miljövalmärkta tröjor

GRÖN GUIDE * För första gången finns nu en hel tröjkollektion på marknaden märkt med Bra Miljöval. Earth Positive heter tröjorna som säljs av klädföretaget Dynamic.

Du kan köpa allt från tvättmedel till energi märkt med Bra Miljöval, Naturskyddsföreningens egna, hårda miljömärkning. Men hittills har få varit villiga att ta fram ekologiska kläder.

– Det finns så många ekologiskt dåliga klädprodukter på marknaden i Sverige, säger Dynamics chef Andy Drake. Det känns bra att få göra ekologiskt hållbara saker. Många människor tröttnar på att leta efter miljövänliga kläder. De ger upp efter några försök och går och köper kläder tillverkade i någon sweatshop i stället.

Bra Miljövals chef Eva Eiderström håller med:

– Det är svårt att veta vad som är bra för miljön när du väljer kläder. Då är det bra med en märkning från tredje part som guidar dig.

Det är mycket som måste vara ekologiskt hållbart för att tröjan ska förtjäna sin miljömärkning. Till exempel får inga miljöfarliga kemikalier användas när tröjorna ska blekas eller färgas. Energin som används ska också komma från hållbara källor. De märkta tröjorna tillverkas med energi från vindkraft.

– Alla som miljömärker sina produkter visar att de är öppna med vad de gör och att de gör en ansträngning för miljön, säger Eva Eiderström.

Tröjorna från Earth Positive är helt utan tryck, märkta endast med Bra Miljöval. Tröjorna säljs sedan till profilföretag som kan sätta sina egna loggor på dem.