Hitta flest växtarter

MÅNGFALD * Hitta Sveriges artrikaste plats och vinn en botaniktävling som startats av fyra naturintresserade gymnasieungdomar i Vara.

Skribent Anders Friström

Hur många växtarter kan du hitta på en kvadratmeter? Fyra gymnasieungdomar i Vara som gjort ett specialarbete om biologisk mångfald bjuder nu in till en nationell tävling om vem kan hitta den mest artrika växtmiljön i Sverige. Tävlingsreglerna är enkla, markera en ruta på en kvadratmeter, inventera alla kärl­växter du hittar inom rutan och skicka in en artlista tillsammans med bilddokumentation från platsen till www.botaniktavling.se. Första pris är en blomsterresa för två till Gotland.

De fyra gymnasieeleverna hittade själva som mest 37 arter på en kvadratmeter äng vid Kinnekulle.

– Denna tävling kan man inte säga nej till. Allt som kan stimulera intresset för vår svenska flora är bra, säger Tomas Lindström, ordförande Naturskyddsföreningen i Vara­kretsen.

Ett tips till de tävlande är att söka upp hävdade ängs- och hagmarker, gärna med kalkhaltig jordmån. Där är artrikedomen som störst. En svensk äng kan som mest innehålla uppemot 50-60 arter per kvadratmeter, inga andra växtsamhällen är lika rika om man ser till antalet växtarter per ytenhet.

– Detta är en bra tävling som verkligen kan stimulera deltagarna till ett fördjupat ekologi och botanikintresse. Ut och bestäm och räkna växtarter, säger Urban Emanuelsson, professor vid Centrum för biologisk mångfald vid lantbruksuniversitetet.

Skribent Anders Friström