Var med och bygg förnybart

KRÖNIKA * »Eljättarna fortsätta att kamma hem miljontals kronor i vinster«, skriver Linda Magnusson, vd för O2 Vindel, i sin krönika.

Skribent Linda Magnusson, Vd O2 Vindel

I SVERIGE produceras en liten andel vindkraft och en långt större andel vattenkraft och kärnkraft. All denna el är rätt billig att producera. Men det syns inte på våra elräkningar. Varför? Jo, vi behöver då och då importera kolkraft för att täcka vårt elbehov. Denna el är dyr och lite märkligt är att det är kolkraftspriset som styr priset för all el. Det är alltså alltid den dyraste producerade kilowattimmen som bestämmer elpriset. Den smutsiga elen är inte bara ett gigantiskt miljöproblem, utan den bidrar också i hög grad till upptrissade priser.

Som konsument kan vi välja vilken elhandlare vi vill. Många av oss väljer gärna ett liten elhandlare för att vi inte vill stödja de stora eljättarna. Men även om du väljer en mindre aktör är det oftast eljättarna som har producerat elen och äger nätet där du bor. De äger mer än 80 procent av elproduktionen och bristen på konkurrens skapar en rad missförhållanden. Visst råder det konkurrens bland elhandlarna, men deras roll är bara att köpa in elen från jättarna och administrera våra elräkningar.

ELPRISET når ständigt nya höjder och eljättarna tjänar mer och mer pengar. I och med att de sitter på gammal, billig och avskriven elproduktion har de marginaler som saknar motstycke i affärsvärlden. I tider då konsumenter drabbas av höga elpriser, kan de lugnt fortsätta att kamma hem miljontals kronor i vinster och dela ut bonusar till sina chefer. Det är inte konstigt att många ifrågasätter deras incitament att verka för låga konsumentpriser och förnybar el.

Det är lätt att misströsta och känna maktlöshet inför hur elbranschen fungerar. Men det finns alternativ. Nyckeln ligger i att ta kontroll över sin egen elproduktion. Det kan du göra till exempel genom att investera i solceller, ett litet vindkraftverk eller bli medlem i ett vindkraftkooperativ. Drygt 20 000 privatpersoner i Sverige är i dag delägare i ett vindkraftverk och har på detta sätt hoppat av elpriskarusellen och lämnat sitt beroende av eljättarna. Som delägare blir man medlem i ett kooperativ där medlemmarna tillsammans finansierar och äger vindkraftverk runt om i Sverige. En delägare är själv både producent och elhandlare, vilket betyder att man slipper dyra mellanhänder och får köpa el till marknadens lägsta pris.

Många vill ta ansvar och kanske har du valt att köpa Bra Miljövalmärkt el från ditt elbolag. Det är bra, om tillräckligt många kunder bryr sig om elens ursprung så tvingar det företagen att bygga ut de förnybara källorna. Om du går ett steg längre och investerar i sol eller vind har du gjort en miljögärning som slår det mesta. Som delägare ser du till att förnybar el omgående pumpas in i systemet och ersätter den smutsiga kolkraften, till skillnad från när du väljer en förnybar elmix hos din elhandlare.

Vi vet alla att vi behöver förändra vår livsföring för att vi med gott samvete ska kunna lämna över världen till kommande generationer. Vårt ekologiska avtryck är på många sätt skrämmande och kommer att hota vår existens om vi inte gör något. Att befria energisektorn från smutsig el är en av de viktigaste pusselbitarna för att lyckas vända den onda cirkeln. Många känner maktlöshet, men du som läst detta vet nu att du kan göra skillnad. Om du vill.

Skribent Linda Magnusson, Vd O2 Vindel