Allemansrätten ifrågasatt
Artikel 2011-4 Anders Friström

MILJÖRÄTT * I somras utbröt intensiv debatt om allemansrätten. Ursprunget var ett förslag från LRF, Lantbrukarnas riksförbund, om att begränsa rätten till kommersiell verksamhet med exempelvis ekoturism eller bärplockning på annans mark. Miljöminister Andreas Carlgren öppnade också för sådana inskränkningar och har bett Naturvårdsverket att utreda på frågan.

- Vi har redan bra lagstiftning som skyddar markägare vid kommersiellt missbruk av allemansrätten, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen. Att skapa och stödja ekoturismföretag är en del i strävan emot en levande landsbygd, LRFs förslag lägger i stället en död hand över glesbygden.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson