Delseger i vargfrågan

Skribent Carl-Axel Fall

MÅNGFALD * Sedan Naturskyddsföreningen fört den svenska vargpolitiken till EU-kommissionen har regeringen tvingats göra en kraftfull reträtt, om än tillfällig. Miljöminister Andreas Carlgren beskriver den som en kringmanöver.

Manövern består i att det inte blir någon licensjakt på varg kommande vinter. I stället vill regeringen öka skyddsjakten. Regeringen vill dock återinföra licensjakten 2013. Det tidigare fastslagna målet om att vargstammen ska uppgå till 210 djur avskaffas också, i stället nämns ett mål om en »livskraftig vargstam med så få djur som möjligt«. Till åtgärderna hör också inrättandet av en nationell kommitté där naturvården, samer, jägare, lantbrukare med flera ska samverka. Med dessa åtgärder hoppas regeringen att eu-kommissionen ska låta sig nöja och inte driva frågan till EU-domstolen, vilket annars hade blivit fallet.

– Det finns många som tyckt att det vore lika bra att frågan fördes till domstol, men de vet nog inte att det skulle lägga en död hand över vargfrågan i flera år framåt och inte gagna acceptansen för politiken, sa Andreas Carlgren på en presskonferens i augusti.

Naturskyddsföreningen ser positivt på åtgärderna.

– Vi har krävt ett stopp för licensjakten och att taket på 210 vargar slopas. Regeringen går nu oss till mötes, ändrar reglerna och inleder en dialog för en livskraftig vargstam. Det är mycket glädjande, men det återstår att se hur den nya politiken kommer att tillämpas och det är obegripligt att regeringen redan nu öppnar för licensjakt 2013. Vargstammen blir inte livskraftig så snabbt, säger Mikael Karlsson, föreningens ordförande.

Regeringen har lämnat in en skrivelse till EU-kommissionen med en önskan om mer nationell hänsyn i tillämpningen av det så kallade art- och habitat­direktivet.

Skribent Carl-Axel Fall