Festa på grön fisk

Det blir allt viktigare att hålla reda på om fisken kommer från hållbara bestånd. Många fiskarter är så utsatta att de aldrig borde hamna på tallriken. Men torskälskaren kan numera göra middag med gott samvete.

Skribent Text Carl-Axel Fall, Recept Sara Begner

Man kan tycka att det är krångligt, men faktum är att din miljöpåverkan till stor del hänger ihop med dina matvanor. Det finns samband från maten på din tallrik till läget i jordbruket, sjöarna och haven. Om många drog ned på köttet och i stället åt mer grönsaker och fisk så skulle det minska belastningen på miljön.

Men du måsta vara lite vaken som fiskkonsument.

Att det krävs kunskap för att välja rätt mat är kanske inte konstigare än att man behöver veta lite om bilar om man ska köpa en, eller om försäkringsvillkor när man ska teckna en försäkring.

Det finns en hel del läckra fiskarter som du absolut inte bör lägga i köpkorgen. Bestånden av exempelvis marulk, ål och blåfenad tonfisk är i dag så nedfiskade att de snart kan vara utrotade. Också arter som hälleflundra, tunga, lax (vild) och piggvar är i många fall så starkt hotade att man inte bör äta dem. Det finns dock vissa bestånd av dessa arter där fisket sker på ett hållbart sätt.

Man måste ofta fråga kring fiskens ursprung i butiken. Det är inte säkert att man får svar på sina frågor, men att fråga är kanske enda sättet tvinga butikerna att bli motiverade att ge besked. Säkrast är förstås att leta efter miljömärkt fisk. Fisk märkt med MSC (Marine Stewardship Council) eller Krav kan man köpa utan tvekan.

Torskens kött hör till det finaste havet kan erbjuda. Men långt ifrån all torsk i frysdiskarna är grön. Många torskbestånd fiskas fortfarande alldeles för hårt.

Under två decennier har Östersjöns två torskbestånd varit mycket illa ute. I dag har de glädjande nog, efter en lång tid av restriktioner, börjat återhämta sig. Sedan i vintras finns det MSC- eller Krav-märkt torsk från Östersjön i många affärer. Sedan tidigare har det gått att köpa miljömärkt torsk från Barents hav.

Vi bad kocken Sara Begner på Coop provkök att göra två fiskrecept för Sveriges Naturs läsare. Hennes recept för torsk och gös är av det lite festligare slaget. Dessutom lade hon till två säkra klassiker ur receptsamlingen: Strömming och musslor. Så här års är förutsättningarna att få till det smakligt för både gom och miljö extra bra.

– Det är härligt att laga mat med råvaror efter säsong! På sensommaren och långt in på hösten finns mängder av grönsaker och örter att tillgå, kanske till och med från din egen trädgård! Det är också för mig ett självklart val att använda fisk som inte kommer från hotade eller känsliga bestånd, säger Sara Begner.

Läs mer om vilka fiskarter du kan välja på www.naturskyddsforeningen.se/fisk

Skribent Text Carl-Axel Fall, Recept Sara Begner