Landshövding anmäld

Skribent Anders Friström

MILJÖRÄTT * I somras avslöjade Dagens Eko att Per Ola Eriksson, landshövding i Norrbotten, flera gånger kört över sina tjänstemän på länsstyrelsen och godkänt strandskyddsdispenser trots att det saknades särskilda skäl.

– Man kan tycka vad man vill om strandskyddet men statliga tjänstemän måste tillämpa den lagstiftning som gäller. Det är en grundbult i demokratin och en förutsättning för naturskyddet i landet, säger Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande.

Efter avslöjandet JO-anmälde föreningen landshövding Per Ola Eriksson och överklagade de aktuella dispenserna.

– Länsstyrelsens beslut står i direkt strid med miljöbalkens regler. Det finns inget utrymme för godtycklighet – saknas särskilda skäl får dispens från strandskyddet inte ges, säger föreningens miljöjurist Joanna Cornelius.

Skribent Anders Friström