Miljövänlig vecka för havet

Naturskyddsföreningens årliga evenemang, Miljövänliga veckan, har i år temat »Rädda havets liv - välj schyssta fiskar«.

Artikel 2011-4 Carl-Axel Fall

Föreningen vill på ett handfast sätt berätta om hur utsatta många av världens fiskbestånd är. Den som tar till sig sanningen om detta blir närmast gråtfärdig. Fiskodling är inte heller en självklar lösning. De flesta fiskodlingar drivs på foderfisk som tas ur haven och foderfisken riskerar att fiskas ut. Att odla fisk med fisk är inte heller särskilt näringseffektivt.

Under Miljövänliga veckan kommer de goda alternativen att lyftas fram. Men värstingarna - de arter som absolut bör undvikas - är det också viktigt att sprida information om. Det gäller till exempel ål, blåfenad tonfisk och pangasius som är en odlad art. Dit hör också jätteräkor, eller tigerräkor och scampi som de också kallas.

- Köper du fisk som är märkt med MSC eller Krav är du på den säkra sidan. Det vet de flesta i dag. Svårare blir det när du ska handla färsk fisk, den är ju inte märkt. Där måste du själv veta vilka fiskar som är okej, säger Ellen Bruno, som arbetar med fiskefrågor på Naturskyddsföreningen.

En skrämmande film av journalisten Jim Wyckens som visar problemen kring odlingen av jätteräkor kommer att visas på de olika lokala evenemangen.

Bland aktiviteterna lanseras en ny frågesport - en spännande variant på den klassiska fiskdammen. Fiskaren fångar fula eller fina ­fiskar och får tillfälle att fördjupa sina kunskaper om arterna.

Du vet väl att Naturskyddsföreningen har en app som vägleder dig till fina fiskar. Den hittar du på www.naturskyddsföreningen.se/fisk.

Miljövänliga veckan äger rum vecka 40, med start den 1 oktober.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson