Bilarna blir snålare

KLIMAT * Biltillverkarna i Europa har krav på sig från EU att den genomsnittliga personbilen till år 2015 maximalt får släppa ut 130 gram koldioxid per kilometer. I slutet av förra året befann sig branschen tio gram över målet och de kommer med all sannolikt att nå 130 gram långt före 2015.

Skribent Anders Friström

Förra året minskade genomsnittsutsläppet från nya bilar med 3,7 procent. Men hur duktig man är på att tillverka snålare bilar varierar stort mellan biltillverkarna. Fiat och Toyota har redan nått målet, medan exempelvis Volvo ligger näst sist med 157 gram i genomsnitt. Samtidigt var Volvo det märke som minskade sin genomsnittsnivå mest förra året, med nio procent.

Bilparken i Danmark och Portugal klarar redan målet medan Sverige ligger på plats 23 bland de 27 EU-länderna, trots att utsläppsnivån minskat kraftigt på senare år. I Danmark finns tuffa skatter på nya bilar, graderade efter deras vikt och utsläppsnivå. Därför är det mycket vanligare med småbilar i Danmark.

I Frankrike ges det en rabatt till köparna av bränslenåla bilar som de som köper törstiga fordon får betala. Det är ett system med både morot och piska. Något liknande skulle enligt Naturskyddsföreningen kunna införas i Sverige.

– Systemet kan utformas så att det blir kostnadsneutralt för staten, säger Sven Hunhammar, klimatchef på föreningens kansli. Ägarna till stora och bränsletörstiga bilar får då subventionera elbilarna, istället för skattebetalarna. Naturskyddsföreningen anser att en sådan ”Robin Hood-avgift” snarast bör införas i Sverige för att påskynda omställningen av den törstiga svenska bilflottan.

Skribent Anders Friström