Hjälp sparvugglan
Artikel 2011-5

Fotografen Kenneth Johansson i Skillingaryd har kommit på ett bra sätt att hjälpa fåglar med nya häckningsplatser. Varför inte bygga stubbholkar direkt på plats i skogen? Kenneth sågade med motorsåg ut bohål direkt i högstubbar på lämpliga ställen. Han sågade först bort en del på sidan av stammen, fräste sedan ut själva bokammaren och borrade ett ingångshål innan han satte tillbaka den borttagna delen av stammen. Med den här metoden har han fått häckningar av nötväcka, större hackspett, sparvuggla och mesar som talgoxe och svartmes. Om du provar det här bör du ha god vana vid motorsågar och kom ihåg att fråga markägaren om lov. Sedan är det bara att vänta med kameran i beredskap!

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson