Solenergi på väg uppåt

ENERGI * Rader av solceller glänser på taket till Naturbruksgymnasiet i Ösby. Solcellsanläggningen har byggts med stöd av Naturskydds­föreningen. Nu planeras ytterligare två anläggningar som du har chansen att stödja.

Skribent Jenina Dahlberg

Solenergi är en het potatis, men Sverige har hamnat på efterkälken. På en timme har Tyskland byggt lika många solcellsanläggningar som vi gör på ett år. Det är något som föreningen ”Solel i Sala Heby” vill förändra.

– Jag hoppas att vi kan se en solelsförening för hela Sverige i framtiden, säger ordförande Tommy Johansson.

Tidigare i höstas invigdes solelsföreningens tredje anläggning. I dag producerar föreningens anläggningar el som kan försörja mellan 130 och 150 lägenheter varje år. Under de kommande två åren är ytterligare två anläggningar planerade.

– Förr pratade man om sol­energi som något för entusiaster. Idag pratar vi sol på ett helt annat sätt. Solen är lönsam idag. Den är en energikälla som inte kostar något att driva för varken miljön, klimatet eller plånboken, säger Kenneth Mårtensson, VD på energiföretaget Sala-Heby Energi och initiativtagare till ”Solel i Sala Heby”.

Vilken är den vanligaste miss­uppfattningen om solel?

– Att Sverige har för lite sol. Visst finns det länder som har fler soltimmar, men vad gäller solenergi så ligger vi i närheten av norra Frankrike, säger Kenneth Mårtensson.

Genom att stödja byggandet av solcellsanläggningarna bidrar du till att solel blir både billigare och vanligare. Läs mer på naturskyddsforeningen.se/solcell.

Skribent Jenina Dahlberg