Uppdrag skogsväktare

Naturskyddsföreningen har 198 skogsväktare, Bo Näsström är en av dem.

Artikel 2011-5 Carl-Axel Fall

- Vi måste fråga oss vilket ansvar vi har att bevara skogen för framtida generationer, säger han.

Det började med att han sökte på Naturskyddsföreningens hemsida för att hitta skyddsvärda skogar i sin hemtrakt, Sundsvall. Han fann också information om skogsväktare och tänkte "det här är kanske något för mig". Och så blev det. Sedan ett år tillbaka vaktar han Abborrsjöklippen i Ångermanland, och har hunnit med ett par besök i "sin" skog, ett antal samtal med skogsägaren SCA och flera rapporter till Malin Sahlin, sakkunnig skog, på Naturskyddsföreningen.

I dag vet han att SCA ska inventera området till sommaren och sedan bestämma hur de ska göra med skogen. Naturskyddsföreningen har redan gjort sin inventering. Resultat: 380 fynd av 21 olika rödlistade arter, bland annat den tretåiga hackspetten. Föreningen anser att skogen bör bli naturreservat och har lämnat en ansökan till länsstyrelsen.

Skogsintresset har funnits länge hos Bo Näsström som har egen PEFC-certifierad skog. Det finns många sätt att skydda skog på, menar han. Allt behöver inte bli naturreservat.

-Vi skulle till exempel kunna ge bidrag till de markägare som inte avverkar värdefull skog. Satsar vi ordentligt nu, då kan vi skydda mycket.

Bo Näsström tycker att han har bra samtal med SCA, han håller kontakten och tror inte att bolaget skulle börja en avverkning utan att tala om det.

- Men helt säker kan man aldrig vara så jag tar nog en skidtur i Abborrsjöklippen i vinter. Bo Näsströms råd till dig som vill bli skogsväktare:

- Våga - du behöver inte vara biolog, du lär dig eftersom. Det viktiga är ditt engagemang.

- Skapa förtroende hos skogsägaren, var saklig och öppen i samtal.

- Var inte rädd för att det ska ta mycket tid. Du väljer själv!

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson