Skippa glidvallan
Artikel 2012-1 Carl-Axel Fall

Att valla skidor har mer och mer blivit en slags kemikalieritual. Mängder av preparat och belag finns på marknaden. Det perfekta glidet hägrar. Men människor som arbetar yrkesmässigt med vallor har allt oftare både skyddsmask och förstärkt ventilation om de arbetar inomhus. Moderna vallor innehåller så kallade högfluorerade paraffiner som misstänks ha jämförbara egenskaper med kända miljögifter som PFOS och PFOA. Dessa anrikas i kroppen och misstänks kunna ge exempelvis hormonstörningar.

Henrik Appelgren, skidåkare och hälsoriskbedömare på Kemikalieinspektionen, har följt debatten kring vallorna i ett par år och han vill tipsa om en enkel miljövänlig vallametod:

- Strunta i vallorna, använd i stället ett speciellt verktyg, en så kallad Kuzminsickel.

En sickel är en skarp plåtkant som används för att skrapa en yta slät. Kuzminsickeln är specialkonstruerad för skidbelag. Med den skrapar man helt enkelt fram nytt fräscht belag och borstar sedan med en stålborste.

- Detta ger ett utmärkt glid, fullt jämförbart eller bättre än med nya vallor.

En annan fördel är att glidet bevaras längre än om man använder valla. Vallorna drar med tiden till sig smuts som försämrar glidet. Det räcker med en eller två sickelbehandlingar per år. Man sparar timmar i vallaboden som man kan lägga i spåret i stället.

Sickeln används på glidytorna. Under foten nyttjar man som vanligt fästvalla, den är harmlös jämfört med glidvallorna.

Sickeln kostar cirka 600 kronor och säljs bara via nätet. Se www.kuzmin.se eller www. enklaresport.se/kuzmininstruktion som också säljer en dyrare skrapa från Primateria.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson