Kandidaterna klara

Valberedningen har nu tagit emot nomineringar från länsförbunden till valet av ordförande för Naturskyddsföreningen. Valet sker på riksstämman i Falkenberg i juni.

Skribent Anders Friström

De nominerade är: Mikael Karlsson, omval, Karin Åström och Pia Lindeskog. Länsförbunden får också uttala sig om vilken kandidat de föredrar. Valberedningen ska sedan ta ställning till de olika kandidaterna, förslaget till ny styrelse kommer att presenteras i slutet av april.

– Den kandidat som vi föreslår kommer att ha ett brett stöd i föreningen, säger valberedningens ordförande Mia Torpe. Vi vill ena och stärka föreningen genom en öppen valprocess, och vi är överens med länsförbunden om hur den ska gå till.

Mikael Karlsson har varit ordförande sedan 2002, han har en bakgrund som forskare och lärare vid Karlstads universitet, bor numera i Stockholm. Han är talesperson inom föreningen för bland annat havsfrågor, kemikalier och biologisk mångfald.

Karin Åström är biolog och författare, bosatt på Gotland. Sedan förra stämman är hon föreningens vice ordförande och talesperson för skogsfrågor. Hon arbetar sedan länge med information inom natur- och miljöområdet.

Pia Lindeskog är nutritonist och medicine doktor, chef för avdelningen »Levandsvanor och livsstil« på Folkhälsoinstitutet. Hon är bosatt i Tullinge och har suttit i riksstyrelsen sedan 2006.

Läs mer på Naturkontakt, där presenterar kandidaterna sig närmare.

Skribent Anders Friström