Lång lista till stämman

FÖRENINGEN * 89 motioner har skickats in av medlemmar och kretsar inför årets riksstämma i Naturskyddsföreningen. Det är vitt skilda ämnen som man vill att föreningen ska ta tag i, föreningsinterna detaljer såväl som stora världsfrågor tas upp.

Skribent Anders Friström

Inom energiområdet vill en motionär att föreningen ska verka för att kraftledningsgator inte röjs under fåglarnas häckningstid. Flera motioner yrkar att föreningen ska skärpa kraven för Bra Miljöval-el så att vindkraftverk inte får byggas i naturkänsliga områden. Närproducerad el och minskad elektromagnetisk strålning är andra motionsämnen.

En stor del av motionerna handlar om föreningens inre liv. Att återinföra riksstämma varje år är ett förslag. Ökad återbäring till kretsarna är populärt, liksom ett bättre ekonomiskt stöd till föreningens nationella nätverk och stöd till länskanslier. Flera motioner handlar om skötseln av föreningens ö Lilla Karlsö, Gotlandskretsen vill ta över ägandet av ön och är missnöjd med hur riksföreningen hanterat frågan. Länsförbundet i Dalarna vill se en utökad samverkan med organisationen Omställning Sverige.

Att arbeta för ett marint reservat i Laholmsbukten är ett motionskrav som förs fram inom havs­området. En annan motion vill se mer arbete med skydd av våtmarker och vattendrag inom föreningen.

En motionär vill att föreningen ska ta fram alternativ till tillväxtekonomin. I en annan motion föreslås att föreningen ska bilda ett investmentbolag för grön teknik.

På klimatområdet vill Lunds Naturskyddsförening att föreningen ska jobba för koldioxidskatt på varor som importeras till EU och för en nationell beredskapsplan mot klimatförändringar. Flera motioner ställer också krav på att föreningen ska driva en radikalare klimatpolitik. Konkreta årliga klimatmål är ett krav, liksom att föreningen ska verka för att Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland läggs ner i stället för att säljas.

Inom området grön konsumtion finns ett antal motioner med krav på att föreningen ska verka för bland annat förbud mot plastkassar, stopp för inplastning av tidningar med bilagor och krav på miljömärkning av resturanger.

Att föreningen ska verka för starkare skydd av rödlistade arter krävs i en av naturvårdsmotionerna. En utredning om löshundsjaktens konsekvenser och att föreningen omprövar sitt ställningstagande i vargfrågan är andra önskemål, liksom att föreningen ska kräva mer resurser till åtgärdsprogrammen för hotade arter.

Skogsmotionerna är färre i år än till förra stämman. Ett krav är föreningen ska ta initiativ till en utvärdering av hur den statliga skogsmarken kan användas effektivare för naturvårdsändamål. En motionär vill förbjuda skogsavverkningar under sommarhalvåret.

Motionerna finns att läsa för alla medlemmar på: naturkontakt.naturskyddsforeningen.se/

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i