Naturen skrämmer

Skribent Carl-Axel Fall

MÅNGFALD * Se men inte röra, var rubriken till ett seminarium om vår tids natursyn som Svenska Jägareförbundet nyligen höll. Vältaliga föredragshållare som miljöhistoriker Sverker Sörlin, journalisterna Göran Greider och Henrik Ekman var överens och oroade över det faktum att rädslan för naturen ökar.

– Vi har blivit ett land av biofober, sa Göran Greider.

Jägareförbundets Daniel Ligné var också inne på rädslan för naturen.

– Kan det vara så att vi jägare har hjälpt till att sprida rädslan? Människor har bara blivit räddare och räddare för varg och vildsvin.

Han ville dock ge en ny bild av jägarna. De nya jägarna framhäver allt mer de andliga värdena, kanske för att kvinnorna kommit in i kåren. Men nu riskerar såväl jägare som naturskyddare att tappa mark när så få barn och unga får spontana naturupplevelser.

Karin Åström, vice ordförande för Naturskyddsföreningen, kunde bekräfta att det är svårt att få barn och unga att riktigt tända på natur.

Jägerförbundets nye ordförande Bo Sköld, ville markera en ny hållning från jägareförbundet gentemot miljö­rörelsen.

– Vi jägare har skjutit oss i foten när vi gjort bisak till huvudsak. Vi tenderar att agera som stjälpare i stället för hjälpare. Vi måste diskutera helheten mer, det gröna anslaget. Mötas utan att slåss i enskilda frågor.

Göran Greider var dock skeptisk till dagens debatt, han tyckte också att det finns viktigare frågor än vargen, klimatfrågan till exempel. Men han menade att jägarna blivit som en militant minoritet som definierat landsbygdsfrågorna på ett olyckligt sätt.

– De skrämmer faktiskt bort vettigt folk från landsbygden.

Skribent Carl-Axel Fall